A világ legnagyobb hajói [25.]

2017. augusztus 26. 18:40 - Harmath Árpád Péter

Sokakat érdekelnek a "leg -ek", vagyis azok a dolgok, amelyek egyedülállóak és mondjuk a legnagyobbak a világon. Hajók terén például különleges a helyzet, hiszen a leghatalmasabb úszó alkalmatosságok egészen elképesztő úszó városokként üzemelnek a világ óceánjain. Három kategóriában érdemes vizsgálódni: a tankerek-szállítóhajók, a katonai repülőgép hordozók és az óceánjárók csoportjaiban. Posztomban a Föld legnagyobb, hadászati célra készített hajóját, úszó szállítójárművét és óceánjáróját szeretném röviden bemutatni.

hajok_prelude.jpg

Nézzük a három közül a legnagyobbat: ez a fenti képen látható, elképesztő méretű Prelude, melyet a Shell mamut-vállalata készített Ausztráliában és egy úszó földgáz-feldolgozó-kitermelő üzemként működik. Hossza (most tessék megkapaszkodni) 488 méter (!), szélessége 74 méter, magassága 105 méter (!), vízkiszorítása pedig 600 ezer tonna. Jelenleg, 2017 -ben a legnagyobb emberkéz alkotta úszó alkalmatosság a földgolyón. A hajó építője, a Samsung Heavy Industries. A megépítés helyszíne: Geoje hajógyár, Dél-Korea. Jelenlegi feladata Ausztráliától északnyugatra lehorgonyozva évi 5,3 millió tonna földgáz bányászata az óceán alatti gázmezőkből.hajok_2prelude.jpg

A Prelude jócskán hosszabb a másik három gigantikus szállítóhajónál: a Seawise Giant -nál, mely egy olajszállító szuper-tanker, és 458 méter hosszú (ma már nem üzemel),  az Emma Maersk -nél, mely egy 397 méteres konténerhajó és jelenleg a legnagyobb ebben a kategóriában, illetve a CMA CGM Marco Polo -nál, mely rekordszámú, 16 ezer konténert tud szállítani és 396 méter hosszú. (Ezek igazi szállítóhajók, a Prelude inkább "bányahajó".)

Közülük a Dániában készült Maersk emelkedik ki, mert az aktívan üzemelő konténerhajók közül, ma ő a legnagyobb a Földön, hossz, szélesség és egyéb méretadatok tekintetében. A lenti képet elnézve, a parton álló emberekhez és kisebb hajókhoz viszonyítva tűnnek fel leginkább elképesztő méretei.

hajok_maersk.jpg

Ami az emberek szállítására alkalmas óceánjárókat illet, a legnagyobb neve: Harmony of the Seas, mely tényleg egy úszó város benyomását keltei. A francia készítésű hajó hossza: 362 méter, szélessége: 47 méter, magassága 18 emelet és közel 8500 embert tud egyszerre szállítani (ebből 2100 fő a személyzet). Sebessége 43 km/h és fedélzetein éttermek, sportpályák, játékkaszinók, medencék is helyet kapnak, számtalan más, luxust szolgáló helyiséggel (pl. mozikkal, színházakkal, wellness központokkal) együtt.hajok_harmony.jpg

Ami a repülőgéphordozó anyahajókat illeti, a legnagyobb USS Gerald R. Ford, mely nem régiben állt hadrendbe az Egyesült Államok haditengerészetében, a maga 337 méteres hosszúságával, 78 méteres szélességével, 76 méteres magasságával és 112 ezer tonnás vízkiszorításával. A Fordon két atomreaktor működteti a meghajtást, mely akár 56 km/h sebességgel is képes "tolni" az óriási hajótestet. Legénysége 4660 fő és 75 harci repülő indítására, fogadására, szállítására képes. Építési költsége mintegy 13 milliárd dollár volt.hajok_ford.jpg

Óriási méretei mellett az USS Ford kiemelkedő harcértékkel, fegyverzettel és gyors haladási sebességgel tűnik ki az USA többi repülőgép-hordozója és hadihajója közül. Legyártásával a Nimitz hordozók után, új hajóosztály született a virginiai Newportban.

hajok_geraldford.jpg

A posztban megemlített óriáshajók, megdöbbentő méreteikkel szinte sokkolják az embert. Méltóságteljesek, gigantikusak és az emberi értelem, technológiai tudás, tudomány, illetve fejlettség megtestesülései.

Harmat Árpád Péter

jegyzet_tcikkek.jpg

2017.08.26.18:40

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jegyzettar.blog.hu/api/trackback/id/tr1912781074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

czjanos 2017.08.27. 08:58:49

Ehhez előbb levegőt kell venni! Határ: a csillagos ég.

Master. 2017.08.27. 09:10:55

Ezek a méretek, számok elképesztőek főleg a bányahajó és a belinkelt konténerhajók 400-500 méteres hossza. Hihetetlen. És az is hogy egyes óceánjáron 8 ezren utaznak. Tényleg mint egy város. Szívesen megnézném bármelyiket élőben is.

Recensens 2017.08.27. 09:10:59

Azon, hogy egy 112 ezer tonnás repülőgéphordozó 56 km/h -val tud menni egészen ledöbbentem. Mint egy kocsi a városban, gyorhajtással.

Duplaxiii 2017.08.27. 11:31:53

@Inceptio:
Szerintem ennek akkor örülni fogsz:
youtu.be/p9NB_kENBhs

nick papagiorgo 2017.08.27. 12:26:09

@Inceptio:
ha már személyautóval hasolítjuk össze: nem is ez az izgi egy hajónál, hogy mennyivel tud menni, hanem hogy mennyi idő alatt áll meg, meg mennyi a fordulóköre (ez utóbbit kilométerekben adják meg :)

Recensens 2017.08.27. 12:33:00

@Duplaxiii: nagyon köszi. Tényleg örültem neki. Lenyűgöznek a repülőgép-hordozók.
@nick papagiorgo: ige, ezek technikai adatok és biztosan fontosak, de ... számomra az 56 km/h menetsebesség az igazán megdöbbentő, főleg, hogy 100 ezer tonnával képes erre, a fedélzeten vagy 100 repülővel 5 ezer emberrel. Elképesztő.

Magányos Farkas_ 2017.08.27. 12:42:16

A repülőgép-hordozók mint önálló harci egységek bevetése tipikusan az USA sajátja. Az amerikaiak használják legnagyobb számban és fejlettséggel ezeket az úszó erődöket, melyeket komplett flották vagy flotillák kísérnek mindig.

A bevetésük előnye, hogy bárhol a Földön képesek tartósan kialakított harcállásból küzdelmet folytatni. Nagyon ütőképesek. Ha Amerika bármely más országgal háborús konfliktusba kerül, nem kell szövetségesei területére hagyatkoznia, vagy "kilincselnie" a célország körüli államoknál felszállópályákért, elég odavezényelnie egy repülőgép-hordozót (vagy kettőt) és folyamatosan bombázni, támadni tudja ellenfelét. Erre más országok kevéssé képesek, lévén, hogy mindenki másnak max 1-2 laposhátúja van.

Jager_ 2017.08.27. 12:48:39

@Kontraband: Én úgy tudom, hogy az USA -nak jelenleg 11 db hadrendben tartott repülőgép-hordozója van és még kettőt épít jelenleg: a USS Kennedy -t és a USS Enterprises -t. Velük szemben az angoloknak, franciáknak, oroszoknak, kínaiaknak mind 1-2 hordozója van csupán.

Darw 2017.08.27. 20:44:30

@Mountain Dew: Az USAnak 11 db hadrendben tartott nukleáris(!) repülőgép-hordozója van. Azonkívül a franciáknak van még egy. Az összes többi hagyományos meghajtású.

Jager_ 2017.08.27. 20:51:28

@Darw: igaz, de attól még repülőgép-hordozók. Viszont az angoloknál jelenleg épülő (nagyrészt már elkészült) Queen Elizabeth és Prince of Wales laposok szintén atommeghajtásúak. (Bár csak 65 ezer tonnásak, a legmodernebb technikákkal készülnek.)

Recensens 2017.08.27. 21:01:41

@Mountain Dew: ... nem vagyok biztos abban, hogy az angolok két hordozója atommeghajtású e? Sehol nem találok erre adatokat.

Egyébként az amerikai laposok mellett 14 hordozó létezik a Földön: 4 francia, 2 brit (építés alatt) 2 olasz. Egy repülőgép-hordozója van az indiai, kínai, brazil, orosz, thaiföldi és spanyol haditengerészetnek. Bár India és Kína is gőzerővel épít éppen újakat, hogy bővítse a flottáját.

Harmath Árpád Péter 2017.08.27. 21:07:23

A jelenleg építés alatt álló új brit repülőgép-hordozók NEM atommeghajtásúak. teljesítmény: 2 × Rolls-Royce Marine Trent MT30 36 MW (48.000 LE) gázturbinás motor 4 × Wärtsilä 38 tengeri dízelmotor (4 × 16V38 11,6 MW vagy 15,600 LE)
Meghajtás: Teljes integrált elektromos meghajtás 4 × Converteam 20 MW (27.000 LE)) Speciális indukciós motorok 2 × tengely; Fix teljesítményű propellerek

Recensens 2017.08.27. 21:15:51

@Harmath Árpád Péter: ... a Queen Elizabeth és a Prince of Wales is 70 ezer tonna vízkiszorítású repülőgép-hordozók és bár 50 méterrel rövidebbek a Nimitz és Ford osztályú amerikai laposoknál, így is 50 gépet tudnak indítani-fogadni. (A USS Ford 75 -öt.) Ezzel az angol hordozók a Föld legnagyobb NEM amerikai tulajdonban lévő aircraft-carrierjei.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2017.09.17. 23:53:32

A probléma az, ha egy egészen csendes dízelelektromos tengeralattjáró odaférkőzik a szuperanyahajó közelébe. Egy torpedósorozat, és vége...

Paracord 2017.09.18. 08:10:31

@Molnárgörény: nem egészen, két okból. Egyrészt az anyahajók sosem járnak magukban hanem egy - egy kötelék kiséri őket, egy több hajóból (köztük rombolókból) álló flotilla, mely oltalmazza őket az olyan meglepetésektől mint egy csendes tengeralattjáró közeledése. A másik: olyan műszerezettséggel figyelik az anyahajók körüli vizeket (és légteret) hogy még a bagyobb sirályszart is időben észlelik.
süti beállítások módosítása