Sokakat érdekelnek a "leg -ek", vagyis azok a dolgok, amelyek egyedülállóak és mondjuk a legnagyobbak a világon. Hajók terén például különleges a helyzet, hiszen a leghatalmasabb úszó alkalmatosságok egészen elképesztő úszó városokként üzemelnek a világ óceánjain. Három kategóriában érdemes vizsgálódni: a tankerek-szállítóhajók, a katonai repülőgép hordozók és az óceánjárók csoportjaiban. Posztomban a Föld legnagyobb, hadászati célra készített hajóját, úszó szállítójárművét és óceánjáróját szeretném röviden bemutatni.
Nézzük a három közül a legnagyobbat: ez a fenti képen látható, elképesztő méretű Prelude, melyet a Shell mamut-vállalata készített Ausztráliában és egy úszó földgáz-feldolgozó-kitermelő üzemként működik. Hossza (most tessék megkapaszkodni) 488 méter (!), szélessége 74 méter, magassága 105 méter (!), vízkiszorítása pedig 600 ezer tonna. Jelenleg, 2017 -ben a legnagyobb emberkéz alkotta úszó alkalmatosság a földgolyón. A hajó építője, a Samsung Heavy Industries. A megépítés helyszíne: Geoje hajógyár, Dél-Korea. Jelenlegi feladata Ausztráliától északnyugatra lehorgonyozva évi 5,3 millió tonna földgáz bányászata az óceán alatti gázmezőkből.
A Prelude jócskán hosszabb a másik három gigantikus szállítóhajónál: a Seawise Giant -nál, mely egy olajszállító szuper-tanker, és 458 méter hosszú (ma már nem üzemel), az Emma Maersk -nél, mely egy 397 méteres konténerhajó és jelenleg a legnagyobb ebben a kategóriában, illetve a CMA CGM Marco Polo -nál, mely rekordszámú, 16 ezer konténert tud szállítani és 396 méter hosszú. (Ezek igazi szállítóhajók, a Prelude inkább "bányahajó".)
Közülük a Dániában készült Maersk emelkedik ki, mert az aktívan üzemelő konténerhajók közül, ma ő a legnagyobb a Földön, hossz, szélesség és egyéb méretadatok tekintetében. A lenti képet elnézve, a parton álló emberekhez és kisebb hajókhoz viszonyítva tűnnek fel leginkább elképesztő méretei.
Ami az emberek szállítására alkalmas óceánjárókat illet, a legnagyobb neve: Harmony of the Seas, mely tényleg egy úszó város benyomását keltei. A francia készítésű hajó hossza: 362 méter, szélessége: 47 méter, magassága 18 emelet és közel 8500 embert tud egyszerre szállítani (ebből 2100 fő a személyzet). Sebessége 43 km/h és fedélzetein éttermek, sportpályák, játékkaszinók, medencék is helyet kapnak, számtalan más, luxust szolgáló helyiséggel (pl. mozikkal, színházakkal, wellness központokkal) együtt.
Ami a repülőgéphordozó anyahajókat illeti, a legnagyobb USS Gerald R. Ford, mely nem régiben állt hadrendbe az Egyesült Államok haditengerészetében, a maga 337 méteres hosszúságával, 78 méteres szélességével, 76 méteres magasságával és 112 ezer tonnás vízkiszorításával. A Fordon két atomreaktor működteti a meghajtást, mely akár 56 km/h sebességgel is képes "tolni" az óriási hajótestet. Legénysége 4660 fő és 75 harci repülő indítására, fogadására, szállítására képes. Építési költsége mintegy 13 milliárd dollár volt.
Óriási méretei mellett az USS Ford kiemelkedő harcértékkel, fegyverzettel és gyors haladási sebességgel tűnik ki az USA többi repülőgép-hordozója és hadihajója közül. Legyártásával a Nimitz hordozók után, új hajóosztály született a virginiai Newportban.
A posztban megemlített óriáshajók, megdöbbentő méreteikkel szinte sokkolják az embert. Méltóságteljesek, gigantikusak és az emberi értelem, technológiai tudás, tudomány, illetve fejlettség megtestesülései.
Harmat Árpád Péter
2017.08.26.18:40