Kik voltak a szabadkőművesek és honnan kapták nevüket? [12.]

2017. augusztus 15. 13:06 - Harmath Árpád Péter

Titokzatosság és misztikum övezi még ma is azokat a több száz éve alakult különleges szervezeteket, melyek titokban működtek és melyek egyesek szerint még ma is aktívak. A hétköznapi emberek nem tudták ugyanis, hogy mi folyik ezekben a testületekben, melyeket egyébként páholyoknak vagy kluboknak is neveztek és a szabadkőművesség részét képezték. De honnan ered a kifejezés? (Az biztos, hogy nem a börtönökből kiengedett építőmunkásokra kell gondolnunk.) A kifejezés etimológiája máig vitatott és több elképzelés is él a köztudatban. A leginkább logikus és valószínű elmélet szerint a "kőműves" szó azokra a középkori mesteremberekre utal, akik birtokában voltak a különleges épületek, katedrálisok építése titkának és ezt a tudást egymást közt adták tovább. Vagyis rejtélyes dolgokról tudtak, különleges ismeretekkel rendelkeztek és ebbe senkit nem avattak be. A "szabad" szó a kifejezésben arra utal, hogy a vándor kőművesek nem voltak tagjai a hagyományos, szakmánkénti céheknek, hanem teljesen különálló saját társaságokat alkottak. EZT az elkülönülő, titokzatos és rejtélyes tudást birtokló formát akarták követni azok a XVIII. századi egyletek is, amelyek először Angliában és Franciaországban megalakulva kezdték használni a szabadkőműves megjelölést.

szabadkomuvesek.jpg

A szabadkőművesség szimbóluma: körző, kőműves derékszög és a "G" betű (azaz legfőbb geométer, legfelső értelem)

De mivel foglalkoztak ezek a szervezetek? A közemberek, kívülállók rejtélyes szertartásokról sugdolózva, misztikummal, varázslással ruházták fel a páholyokat, hiszen amiről nem tudunk, azt mindig félelmetesnek és rejtélyesnek, borzongatónak hisszük. Ám valójában a szabadkőműves páholyok értelmiségi szabadgondolkodókat hívtak soraikba, akik ezekben a szervezetekben közösen elmélkedtek és cseréltek gondolatokat egy szerintünk jobban működő állam eszményéről. Titokban kellett működniük, hiszen kritikával illették a hatalmon lévő rendszereket, államvezetést, uralkodót, sőt az egyház-szervezetet is, így valódi személyüket üldöztetés, vagy legalábbis hátrány érte volna, ha kiderül "másik életük". 

A szabadkőművesség egyesek szerint nagyon régi gyökerekre vezethető vissza, sokak szerint már az ókorban is léteztek, mások a Templomosokig vezetik vissza a kezdeteket. Ha úgy fogjuk fel a kérdést, hogy a mindenkori hatalmasságok elől rejtőzködő szervezeteket keresünk a történelemben, akkor lehetséges akár az ókorig is visszamennünk, ám a valódi szabadkőművesség a felvilágosodással született meg a XVII század végén és a XVIII. század elején. 

szabadkomuves.jpg

A felvilágosodás, mint eszmeáramlat ugyanis életre hívta a másként gondolkodás irányultságát, azt a megközelítést, mely mindent megkérdőjelez és logikus, tudományos magyarázatokat keres a régi, dogmatikus, gyakran egyházi indoklások helyett. EZ volt az a szikra, mely lángra lobbantotta az értelmiség "ébredését" és olyan kiváló tudósok színre lépését illetve munkásságát, mint John Locke, Francis Bacon, Thomas Hobbes, később Montesquieu, Voltaire, Rousseau. Az első komolyabb, szervezett és valódi szabadkőműves páholy egyébként 1717-ben alakult Londonban egy bizonyos Anthony Sayer vezetésével és négy korábban már létező, londoni ivókban ülésező "beszélgető kört" egyesített. (Ezek a körök mind kedvenc kocsmájukról kapták nevüket, ahol rendszerint összegyűltek a tagok.) Később létrejött az úgynevezett londoni nagypáholy, de egyúttal viszály és versengés is felütötte fejét, így szakadás következett be és több kisebb - nagyobb szervezett kezdett működni. Aztán a szabadkőművesség megjelent az Ancient Regime korszakát élő Franciaországban is és jelentékeny szerepet töltött be a nagy francai forradalom kirobbanásához vezető eszmék megjelenésében, terjedésében.

A katolikus egyház a kezdetektől ellenségesen szemlélte a szabadkőműves páholyokat, hiszen azok az egyház merev, hierarchikus szervezetét és a pápa világi befolyását is erősen kritizálták. Végül II. Kelemen pápa 1738-ban kiátkozta a szabadkőműveseket. Ezt az exkommunikációt csak 224 évvel később vonta vissza az egyház, mégpedig XXIII. János pápa által, 1962-ben. 

szabadkomuves_szimbolumok.jpg

Szabadkőműves szimbólumok

A szabadkőművesség idővel elterjedt az egész világon, megjelent Amerikában is (ahol az elnyomó brit uralom elleni harc miatt kezdetektől erős hagyományokat épített ki) majd a Föld távoli szegleteibe is eljutott. Mindig mindenhol a szabad gondolkodást, kreativitást a hivatalos gyakorlattól való eltérést hordozta, kritikát, alternatív elképzeléseket, önálló gondolatokat megfogalmazva. Tudósok, értelmiségiek, írók, művészek, kutatók, zeneszerzők, színészek, mérnökök, politikusok csatlakoztak a mozgalomhoz.

Híres szabadkőműves volt például Honoré de Balzac, Benjamin Franklin, Giuseppe Garibaldi, Alexandre Dumas, Goethe, Byron, Haydn, Mozart, Louis Pasteur, Émile Zola, Puskin, Arthur Conan Doyle, Verdi, Stendhal, Edison, Mark Twain, Mengyelejev, Paganini, Charles Darwin, Walt Disney, Kipling, Lev Tolsztoj, Oscar Wilde, Mahatma Gandhi. A szabadkőművesség általuk és még nagyon sokan mások által a történelem során mindig a haladó eszméket jelképezte

Szimbólumrendszerében helyet kapott a kőműves derékszög, körző, piramis és a mindet látó szem. Napjainkban újra reneszánszát éli a szabadkőműves eszmerendszer, az emberekben ösztönös igény mutatkozik ugyanis a világ kevésbé értett jelenségeinek magyarázatához titokzatosságot és rejtélyes szervezeteket társítani. 

Harmat Árpád Péter

jegyzettar_also_konyvek.jpg

2017.08.15.13:05

 

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jegyzettar.blog.hu/api/trackback/id/tr9712749944

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Himnuszunk költője, Kölcsey Ferenc is utálta a keresztet 2017.08.16. 11:19:18

Biztosan hallottál róla Kölcsey Ferenc  sírhelye környékén is csónak alakúak a sírjelek. Hiszen a kereszténység olyan, mint a ruszki kommunizmus, idegen a magyarságtól. (Valláskritika Virtuson is olvasható) Mifelénk a szatmári vidéken gyerekkoromban...

Trackback: Tetemet marketing célra 2017.08.16. 11:17:45

Pap mondja egy Iron Maiden heavy metal rajongónak, akinek Eddie van a pólóján: Nézd fiam, undorító és ocsmány, hogy a kedvenc együttesed egy tetemet használ marketing célokra.

Trackback: Kétfarkú Kutya Párt teszt és bukta 2017.08.16. 11:17:09

"Leteszteltük a Kétfarkúakat és megbuktak. Nem értik a humort csak a sajátjukat és nem valódi demokráciát akarnak, hanem ugyan ezt mint a mostani, csak más szereplőkkel." - Több mint négy év után a Szórakoztató Erkölcstan blog törölte kedvencei közül...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

De Wer 2017.08.15. 15:29:43

A szabadkőműveseket mindig több misztikummal ruházták fel, mint amennyi valódi rejtély vette körül őket. Igazából elmélkedő, teóriákat gyártó, egymással élénk kapcsolatot ápoló, közös érdeklődésű és a fennálló hatalmi struktúrákat kritizáló értelmiségiek voltak.

Harmath Árpád Péter 2017.08.15. 15:32:26

@szingularitás: van benne valami de azért sokszor a történelemben nagy események, forradalmak, szabadságmozgalmak előkészítői is voltak.

De Wer 2017.08.15. 16:02:52

@Harmath Árpád Péter: pedig sokaknál manapság inkább negatív a szabadkőművesség megítélése.

Harmath Árpád Péter 2017.08.15. 16:04:48

@szingularitás: igen, sajnos. Mert nem értelmiségi csoportoknak látják ezeket.

Recensens 2017.08.15. 18:33:00

Voltak a szabadkőművesek közt egyébként államfők, miniszterelnökök, sőt uralkodók is: George Washington, Winston Churchill és II. Frigyes, hogy csak három példát említsek.

Harmath Árpád Péter 2017.08.15. 18:40:04

@Inceptio: Pontosan így van. Valamint George H. W. Bush (az idősebb), Gerald Ford, III. Frigyes, VI. György (brit uralkodó), Lyndon Johnson, X. Károly (francia király), Ronald Reagan, Harry Truman, I. Vilmos. ... DE ... én azért élek a gyanúperrel, hogy sok esetben nem bizonyított a dolog. Akiket itt felsoroltam, azokat több helyen is olvastam. De közülük néhány esetben alig tudom elképzelni és bizonyítékát sem láttam.

Magister_ 2017.08.15. 18:55:16

@Harmath Árpád Péter: Uralkodók esetében azért kétségeim vannak. Főleg, hogy akad lista, ahol például XVI. és XVIII. Lajos is szabadkőművesként szerepel. Ők azok, akik ellen szerveződtek a felvilágosult gondolkodók titkos egyletei. Amellett az újkori Európa konzervatív uralkodói, a Bécsi Kongresszus utáni 100 esztendőben (1815-1915) tartották fenn azt az új eszméket elnyomni kész hatalmi struktúrát, melyet a szabadkőműves páholyok többnyire kritizáltak.

Harmath Árpád Péter 2017.08.15. 18:58:46

@Fabius Quintilianus: Igen, részben osztom kételyeidet, ... DE... a szabadkőművességnek sok válfaja és a szimpátiának több fokozata is létezett. Voltak, akik csak leveleztek szabadkőműves gondolkodókkal és így már őket is annak tartották. És akadtak olyan "szabadkőművesek" is, akik csak úgymond "karcolták az egész tetejét" és csupán a művészetpártolásig, az új eszmék olvasásáig jutottak. De persze XVI. és XVIII. Lajos esetében én sem hiszek abban, hogy BÁRMILYEN módon is azok lettek volna. (Bár én is olvastam olyan listát, amin szerepeltek.)

Jegyzettár · http://jegyzettar.blog.hu/ 2017.08.15. 22:58:24

Sokakat érdeklő téma ez, ma is. :)

marék lepke 2017.08.16. 10:59:20

Hazai példa: Szabó Magda is írja, hogy az édesapja szabadkőműves volt. Sőt azért született a debreceni kórházban, mert annak az igazgatója ugyanahhoz a páholyhoz tartozott ahová az apja is.

2017.08.16. 10:59:28

"sokak szerint már az ókorban is léteztek" pl. Egyiptom.

@Jegyzettár: Igen :)

Bobby Newmark 2017.08.16. 10:59:34

@Jegyzettár: És főleg olyanokat érdekel a leginkább, akiknek esélyük sem lenne megfelelni a kritériumaiknak... :P :)

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2017.08.16. 12:10:08

Legismertebb kiemelkedő szabadkőművesek voltak, a teljesség igénye nélkül:

Csokonai Vitéz Mihály, gróf Hadik András, gróf Ráday Gedeon, Diószeghy Sámuel, Kármán József, gróf Andrássy Gyula, gróf Festetich György, báró Orczy József és László, Horváth Mihály, Batsányi János, Bláthy Ottó, Benczúr Gyula, Kazinczy Ferenc, Kölcsey Ferenc, gróf Esterházy Ferenc és János, herceg Esterházy Miklós, gróf Széchenyi Ferenc, Bessenyei György, Martinovics Ignác, Laczkovich János, Hajnóczy József, Szentmarjay Ferenc, gróf Sigray Jakab, Klapka György, Bem József, Kossuth Lajos, Jókai Mór, Liszt Ferenc, gróf Teleki László, Sámuel és Sándor, Wekerle Sándor, Xantus János, Than Mór, Mechwart András, Bánki Donáth, Móra Ferenc, Frankel Leó, Szabó Ervin, Somogyi Béla, Jósika Miklós, Feszty Árpád, báró Podmaniczky Frigyes (a róla elnevezett utcában áll az épület, amely 1945-ig a Szabad-kőművesek székháza volt, de amelyet máig nem kaptak vissza), Paulay Ede, Szabolcska Mihály, Ady Endre, Ignotus Pál, Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső, Kőrösi Csoma Sándor, Kresz Géza, Jászi Oszkár, Feszty Árpád, Benedek Elek és Benedek Marcell, aki az utolsó nagymester volt a II. világháború után.

Majd néhányan, már a hozzánk közelebbi időkből:

Bárdos Artúr, Cserés Miklós dr., Darvas József, Devecseri Gábor, Ferenczy Béni, Fodor József, Gábor Andor, Hajós Alfréd, Harsányi Zsolt, báró Hatvany Lajos, Hegedüs Gyula, Heltai Jenő, Kisfaludy Stróbl Zsigmond, Madzsar József, Maleczky Oszkár, Nádasdy Kálmán, Márai Sándor, Pataki Jenő, Polgár Tibor, Ravasz László, Schöpflin Aladár, Somló István, Supka Géza, Surányi Miklós, Székely Mihály, Szent-Györgyi Albert, Szőnyi István, Tamási Áron, Varannai Aurél, Vámbéry Rusztem, Vikár Béla, Zerkovitz Béla, Zipernovszky Károly, Benedek István, Bibó István…

mentira 2017.08.16. 12:10:21

Olvasmányélményeim szerint a nevükben a "szabad" kifejezés nem a céhektől való "szabadságot" jelenti (jelentette), hanem inkább azt a tényt, hogy nem állandóan valamely uralkodó/egyház szolgálatában álltak, hanem inkább egy-egy (mai kifejezéssel) "projektre" szerződtek.
És valóban olyan tudás (persze szakmai, alapvetően építészeti, és nem valamiféle ezoterikus, természetfeletti tudás) birtokában voltak, amelyet nem akartak akárkikkel megosztani.

Állítsuk meg a ......... 2017.08.16. 12:10:28

Hát akkor lássuk csak, mik is azok a kritériumok!

G.Tibor 2017.08.16. 14:23:23

Én még annyit fűznék hozzá, hogy valójában nem csak arról szól a szabadkőművesség, hogy művészek, gondolkodók, politikusok együttesen fáradoznak egy jobb állam, társadalom kialakításán, hanem bárki a saját szakmájában hozzátehet a közjó egészéhez. A lényeg, hogy mindenki a saját maga szellemi, fizikai kapacitásának megfelelően hogyan tudja jobbá tenni a világot.

Duplaxiii 2017.08.16. 14:23:50

A "kiátkozás" lényege annak köszönhető, hogy mindig modern gondolkodók voltak, az aktuális korszakort meghaladók. Így minden aktuális állam és vallás ellenségeiknek tekintette, a nép pedig nem értve őket, egy hátsószándékú titkos szervezet tagjainak.
Gondoljunk bele, a rendszerváltás hajnalán az MDF és SZDSZ csatát az átlagemberek döntötték el, a polulista MDF érthető volt a tömeg számára, az elvi, elméleti, de sokkal pontosabb ős-SZDSZ-esek meg érthetetlenek, így egyben ellenségek is.
Mivel modrn gondolkodók mindig volttak és lesznek, napjainkban már csak az anarchisták tehetők párhuzamba a szabadkőművesekkel, mert minden eddigi izmus leszerepelt, így bármely aktuális hatalomnak csak leszerepelt gondolkodók jelentik az ellenzéket. Ők nem veszélyesek.
Egy fontos dolog viszont rendre kimarad a szabadkőművesek jellemzéséből:
Megbizhatóság! Ők betartották az alapokat! A megállapodások éltek, attól nem tértek el, ami egyben a becsületesség jellemzője is.
Viszon bármilyen hatalomnak ez elfogadhatatlan és ahogy az anarchisták, úgy a szabakőművesek is mind egy gonosz világellenség vannak propagálva.

Nyers Fa 2017.08.16. 14:24:05

@mentira: akkoriban egy boltív vagy egy boltozat, kupola megépítése is misztikus dolog volt az egyszerű emberek számára. Hiszen csak varázslat tarthatta egyben. Akik ilyen dolgokat építettek, azok titokzatos ősi varázslatokat ismerő emberek voltak. Inkább a sötét középkorban persze.

bigdata 2017.08.16. 17:04:14

@Állítsuk meg a .........: a jelölt legyen férfi. Bár, ezt talán már eltörölték.

Leone_510 2017.08.16. 17:05:27

előbb hiszek abban, hogy alsó szinteken részben megtévesztett emberek csoportja majd felsőbb szinteken beavatott Luciferiánus tanok követői, mint csak az emberekért tevékenykedő szervezet
a magyar Parlament tele van szabadkőművessel, sokan más-más pártokban ülnek de azonos páholyban, aki akar ebből is levonhat következtetést , én pl. azt hogy így már érthető miért nem sikerül egy gazember politikust sem nyakon csípni, ott is fel kell esküdni...csak nem egymás védelmére?

Bobby Newmark 2017.08.16. 19:33:20

@Leone_510: Gondolom megjelenni egy páholyban, és kérni a felvételt már túl fáradtságos meló lenne a képzelgés helyett...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2017.08.16. 19:33:24

A néhai NDK zászlójában is hasonló szimbólum állt. Véletlen lett volna vagy sem?

bigdata 2017.08.17. 18:04:45

@Mitzi von Küche: generációk óta nem láttak sarlót, egyébként sem logikus választás kalapács mellé.

Lalo · http://aprofan.blogspot.com 2017.08.17. 18:06:15

@marék lepke: Kedves marék lepke! Szabó Magdának a férje, Szobotka Tibor is szabadkőműves volt.

Lalo · http://aprofan.blogspot.com 2017.08.17. 18:06:26

@vilagnezet.blog.hu:

Csokonai Vitéz Mihály nem volt szabadkőműves, talán azért vélik egyesek hogy az, mert Mozart Varásfuvolájának szövegkönyvét fordította;

Kölcsey sem volt szabadkőműves;

Jókai Mór sem volt szabadkőműves;

Frankel Leó - legalábbis a kommünár - sem volt szabadkőműves;

Jósika Miklós nem volt szabadkőműves, viszont Jósika Antal az volt.

Feszty Árpád nem, Feszty Adolf igen.

Kőrösi Csoma Sándor nem.

Szent-Györgyi Albert nem volt szabadkőműves, ő rotarys volt.

Bibó István nem volt szabadkőműves.

Lalo · http://aprofan.blogspot.com 2017.08.17. 18:06:40

@Mitzi von Küche: A néhai NDK zászlójában nem állt hasonló szimbólum. A kalapács a munkásságot, a kalászok a parasztságot, a körző az értelmiséget szimbolizálta. Derékszögvonalzó nem volt.

Ha minden jelvényt, amelyben körző van, szabadkőművesnek tekintesz, akkor szabadkőműves lesz a fél világ ...

Jager_ 2017.08.18. 21:33:16

A szabadkőműves mozgalmak "fénykora" az 1700 -as évek és az XX. század eleje közt volt. Ma már nincsenek ilyen szervezetek. Más alapokon működnek már a titkos társaságok és érdekcsoportok.

Harmath Árpád Péter 2017.08.19. 00:02:48

@Mountain Dew: a XIX. század folyamataira még befolyást gyakoroltak.

Lalo · http://aprofan.blogspot.com 2017.08.19. 15:49:26

@Mountain Dew: Ha ma már nincsenek ilyen szervezetek, akkor a honlapjaikat kik készítik?

profan.meximas.com/webpage/diagram.htm
süti beállítások módosítása