Egy egyszerű, makói földműves család sarja, Galamb József volt az zseniális mérnök, aki a világ első, sorozatban gyártott autóját, a Ford T-modellt megalkotta 1908 augusztus 12 -én, Detroitban. Ennek éppen 109 éve. A fiatalember 1881-ben született Makón, majd középfokú tanulmányait követően a Budapesti Állami Felsőipariskolában szerzet gépészmérnöki diplomát, 1901 -ben. Eleinte a diósgyőri vasgyárban vállalt munkát, majd katonaidejének letöltését követően, az aradi Automobil Rt ösztöndíjasaként a németországi Daimler, Benz és Adler gyárakban dolgozhatott. Élete egyik fordulópontját hozta az 1903 -as esztendő, amikor az USA -ba utazhatott.
Galamb József (1881-1955) / kép forrása: Henry Ford Museum/
Amerikában eleinte egyszerű, kétkezi munkákat kellett, hogy elvállaljon New Yorkban és Pittsburgben, majd a St Louisban megrendezett autós világkiállítás megtekintése után magasabbra akart törni. Clevelandba utazott, hogy Stearn's Automobil Company tervezőmérnöke legyen. Ám terve nem vált be, a cég nem kecsegtette vezetői lehetőségekkel. Ezt követően Detroitba utazott, hogy a Cadillac és Ford gyárakban próbáljon szerencsét. Ezúttal siker koronázta erőfeszítéseit: mindkét cég állást kínált számára. Galamb József végül 1905 december 11 -én a detroiti Ford Motor Company -t választotta és heti 20 dolláros bérért a cég műszaki rajzolója lett. Tehetségére hamar felfigyeltek és valódi mérnöki beosztásba helyezték. Alig 8 évvel később már a Ford Motors főmérnöke, majd 1914-ben főkonstruktőre lett.
Henry Ford személyes kérésére Galamb József maga tervezte meg a Föld első, sorozatban gyártott autóját, a Ford T-modellt. (Az "A" modell fejlesztése 1904 -ben zajlott.) A típus elkészítése során a fiatal magyar mérnök 3 találmánya is sikeres lett (és ezeket hasznosították is a megjelenő autókban). Az első találmánya a bolygóműves sebességváltó volt, a második a levehető hengerfejű motor, a harmadik pedig a mechanikus kuplung és a sorozatgyártásra épülő tömegtermelés volt. A Ford T-modell első példánya 1908 augusztus 12 -én gördült ki a gyár kapuján, majd 1908 és 1927 közt további 15 millió készült belőle. Hihetetlenül sikeres lett Amerika szerte, majd idővel Európában is.
Az új tömeggyártott autókat 825 dollárért lehetett akkoriban megvásárolni. A Ford T-modell alig nyomott 540 kilót és egy 24 lóerős 4 hengeres, 2884 cm3 -es, vízhűtéses benzinmotor hajtotta, két fokozatú váltóművel mégpedig maximum 60 kilométeres óránkénti sebességgel (ami akkoriban nagyon komolynak számított). Sokáig kizárólag fekete színben lehetett kapni, amit Henry Ford úgy magyarázott, hogy
"Vevőink minden színigényét ki tudjuk elégíteni, ha fekete kocsit rendelnek."
Később persze, az 1920 -as évek elején megjelentek a kék, sárga és szürke T-modellek is. A típus beceneve a kereskedőknél "Tin Lizzie" azaz Bádog Böske lett. Az autó óriási sikere miatt, Galamb József a detroiti gyár igazgatójává lépett elő, fizetése évi 75 ezer dollárra emelkedett és Henry Ford cégtulajdonos közvetlen, bizalmi munkatársává vált. Számtalan olyan anekdota is fennmaradt, melyekben Henry Ford állítólag több fontos döntése előtt is azt motyogta az orra alá: "előbb meg fogom kérdezni Joe -t".
A zseniális és sikeres magyar mérnök 1915 -ben elnyerte az amerikai állampolgárságot, majd 1917-ben megnősült (felesége: Dorotty Beckham) és 1918-ban, majd 1927 -ben két lányuk is született (Clair és Glória). Galamb 1911 és 1932 közt több alkalommal is hazalátogatott makói rokonaihoz, és segített nekik beindítani az ottani autó és traktor kereskedésüket. Mindezeken túl 1921-ben Galamb József támogatásával ösztöndíj is létrejött szegény-sorsú, de tehetséges makói fiatalok taníttatására. 1944 -ben, 63 évesen ment nyugdíjba és 1955 -ben, 74 évesen hunyt el, Magyarország egyik legsikeresebb mérnöke.
Harmat Árpád Péter
Ajánlott források Galamb Józsefről:
- Csongrád Megyei Mérnök Kamara cikke
- V8cars.hu
- Szegedi Egyetem cikke
- Délmagyar írása
- Szellemi Tulajdon Hivatala
- Magyarjármű
- Totalcar.hu
- mek.oszk.hu
- BMF Hírlevél, 2008 április, Dr Gáti József - Dr. HorváthSándor
2017.08.14.00:05.