A Ford T-modell és egy zseniális magyar mérnök [10.]

2017. augusztus 14. 00:10 - Harmath Árpád Péter

Egy egyszerű, makói földműves család sarja, Galamb József volt az zseniális mérnök, aki a világ első, sorozatban gyártott autóját, a Ford T-modellt megalkotta 1908 augusztus 12 -én, Detroitban. Ennek éppen 109 éve. A fiatalember 1881-ben született Makón, majd középfokú tanulmányait követően a Budapesti Állami Felsőipariskolában szerzet gépészmérnöki diplomát, 1901 -ben. Eleinte a diósgyőri vasgyárban vállalt munkát, majd katonaidejének letöltését követően, az aradi Automobil Rt ösztöndíjasaként a németországi Daimler, Benz és Adler gyárakban dolgozhatott. Élete egyik fordulópontját hozta az 1903 -as esztendő, amikor az USA -ba utazhatott. 

galamb_jozsef.jpg

Galamb József (1881-1955) / kép forrása: Henry Ford Museum/

Amerikában eleinte egyszerű, kétkezi munkákat kellett, hogy elvállaljon New Yorkban és Pittsburgben, majd a St Louisban megrendezett autós világkiállítás megtekintése után magasabbra akart törni. Clevelandba utazott, hogy Stearn's Automobil Company tervezőmérnöke legyen. Ám terve nem vált be, a cég nem kecsegtette vezetői lehetőségekkel. Ezt követően Detroitba utazott, hogy a Cadillac és Ford gyárakban próbáljon szerencsét. Ezúttal siker koronázta erőfeszítéseit: mindkét cég állást kínált számára. Galamb József végül 1905 december 11 -én a detroiti Ford Motor Company -t választotta és heti 20 dolláros bérért a cég műszaki rajzolója lett. Tehetségére hamar felfigyeltek és valódi mérnöki beosztásba helyezték. Alig 8 évvel később már a Ford Motors főmérnöke, majd 1914-ben főkonstruktőre lett. 

Henry Ford személyes kérésére Galamb József maga tervezte meg a Föld első, sorozatban gyártott autóját, a Ford T-modellt. (Az "A" modell fejlesztése 1904 -ben zajlott.) A típus elkészítése során a fiatal magyar mérnök 3 találmánya is sikeres lett (és ezeket hasznosították is a megjelenő autókban). Az első találmánya a bolygóműves sebességváltó volt, a második a levehető hengerfejű motor, a harmadik pedig a mechanikus kuplung és a sorozatgyártásra épülő tömegtermelés volt. A Ford T-modell első példánya 1908 augusztus 12 -én gördült ki a gyár kapuján, majd 1908 és 1927 közt további 15 millió készült belőle. Hihetetlenül sikeres lett Amerika szerte, majd idővel Európában is.

ford_tmodell.jpg

Az új tömeggyártott autókat 825 dollárért lehetett akkoriban megvásárolni. A Ford T-modell alig nyomott 540 kilót és egy 24 lóerős 4 hengeres, 2884 cm3 -es, vízhűtéses benzinmotor hajtotta, két fokozatú váltóművel mégpedig maximum 60 kilométeres óránkénti sebességgel (ami akkoriban nagyon komolynak számított). Sokáig kizárólag fekete színben lehetett kapni, amit Henry Ford úgy magyarázott, hogy

"Vevőink minden színigényét ki tudjuk elégíteni, ha fekete kocsit rendelnek."

Később persze, az 1920 -as évek elején megjelentek a kék, sárga és szürke T-modellek is. A típus beceneve a kereskedőknél "Tin Lizzie" azaz Bádog Böske lett. Az autó óriási sikere miatt, Galamb József a detroiti gyár igazgatójává lépett elő, fizetése évi 75 ezer dollárra emelkedett és Henry Ford cégtulajdonos közvetlen, bizalmi munkatársává vált. Számtalan olyan anekdota is fennmaradt, melyekben Henry Ford állítólag több fontos döntése előtt is azt motyogta az orra alá: "előbb meg fogom kérdezni Joe -t".

A zseniális és sikeres magyar mérnök 1915 -ben elnyerte az amerikai állampolgárságot, majd 1917-ben megnősült (felesége: Dorotty Beckham) és 1918-ban, majd 1927 -ben két lányuk is született (Clair és Glória). Galamb 1911 és 1932 közt több alkalommal is hazalátogatott makói rokonaihoz, és segített nekik beindítani az ottani autó és traktor kereskedésüket. Mindezeken túl 1921-ben Galamb József támogatásával ösztöndíj is létrejött szegény-sorsú, de tehetséges makói fiatalok taníttatására. 1944 -ben, 63 évesen ment nyugdíjba és 1955 -ben, 74 évesen hunyt el, Magyarország egyik legsikeresebb mérnöke. 

Harmat Árpád Péter

Ajánlott források Galamb Józsefről:

jegyzettar_also_konyvek.jpg

2017.08.14.00:05.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jegyzettar.blog.hu/api/trackback/id/tr1112746758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Recensens 2017.08.14. 10:31:09

Hazánk távolba szakadt fiai közül akad jó néhány, akikre büszkék lehetünk. Ilyen volt szerintem Galamb József is, a világ egyik legjobb gépészmérnöke. Mégis aránylag kevés szó esik róla és alig-alig tanítják. Én olyanra sem emlékszem, hogy bárhol is utca, tér lenne róla lenevezve, vagy akár egy szoba is lenne valamelyik nagyvárosunkban (akár Pesten).

chepunk 2017.08.14. 15:10:33

És azon is el kell gondolkodnunk pont manapság, hogy mért kell az értelmes embereknek menekülni innen állandóan, ha vinni akarják valamire. Most is, akkor is... Itt az életbe nem lett volna T-modell se semmi más, és Őt sem ismernénk még ennyire sem...

KelemenGy 2017.08.14. 15:10:39

Szentendre, Galamb József utca: https://www.google.hu/maps/place/Szentendre,+Galamb+József+u.,+2000/@47.6435196,19.0617293,16z

röf 2017.08.14. 15:10:51

@Inceptio:
Sajnos az idegenbe nem szakadt mérnökök sem kapják meg az őket egyébként megillető tiszteletet és emlékezetet.
Pedig a motorgyártásban, villamos iparban, energetikában, atomfizikában, építészetben rengeteg nagy elmét adtunk a világnak.
Ez van.
Meg Kossuth utca, Petőfi szobor, Szent Orbán tér de még lehet akár Gyurcsánygasse is…..

bobijub 2017.08.14. 15:11:15

@Inceptio:
sajnos egy róla elnevezett utca sem számít igazán túl sokat, mert egy utcanévtáblától még nem lesz meg az a közismertsége, amit megérdemelne.
jelenleg éppen nincsenek forgalomban olyan történetek, amik kapcsán a jelenlegi hatalom hasznot remélhetne a nevének pozitív szajkózásából, ezért sok változásra nem is lehet számítani.
((((( vannak sokkal fontosabb, a kilencvenháromezernégyzetkilóméteren belül méltán világhíresek, akiknek kell a lehetőség ))))).

..... a kilencvenháromezernégyzetkilóméteren az oktatási intézmények elnevezésénél manapság más szempontok dúlnak.

?? egy róla elnevezett, de nem csak róla szóló, általánosabb múzeum ??: az ország mágnásainak határozottan a tudtára adva, hogy eszükbe ne jusson másra adakozni, mint akadémiának nevezett labdarúgóipari szakközépiskolák és hetente egyszersem megtelő lelátójú stadionok támogatására.

Gery87 2017.08.14. 20:40:41

@chepunk:

Ez egy kis ország, szar helyen, ipar nélkül....kb mintha azon siránkoznánk hogy miért nincs tengerbiológusi karrier itthon:)
De, ha teszem azt belgának születik, ott sem lett volna lehetősége egy ekkora cégnél főmérnöki posztra!
Vagy pl Luxemburg egy gazdag ország, de ott is milyen szakmában van lehetőséged kibontakozni anélkül hogy a megyényi országot el ne hagyd??? Ott se sok....

röf 2017.08.14. 20:41:17

Hát ennyi a hsz, ha moderáláson kell átesni egy olyan témában, ahol aztán se antiszemitálás, se orbánolás, se semmi pilitikálás...
Biztos tudja a blogger, ezt hogy kell....

Harmath Árpád Péter 2017.08.14. 20:42:14

@röf: inkább legyen kevesebb, de értelmesebb.

Recensens 2017.08.14. 21:43:15

@röf: @bobijub: pedig nem jól van ez így. Mérnökeink, feltalálóink, tudományos kutatóink is megérdemelnék, hogy az utókor emlékezzen rájuk. És szerintem ennek igeni kulcsa lehet egy-egy utca vagy tér névadás, illetve egy-egy szobor.

2017.08.15. 15:29:35

A "legyél tehetséges és sikeres" nem a mai magyar valóság politikai üzenete. Egy ilyen szobor bezavarna.
süti beállítások módosítása