Szokásomhoz híven idén is megjelentetem a középszintű történelem érettségi feladatait saját blogomon, némi személyes véleménnyel kiegészítve. Bár magántanítványaim nagy részét emelt-szintű érettségi vizsgára készítettem fel, bőven volt kiért szurkolnom a középszintű feladatsort illetően is. Főállásomban ugyanis 27 általam felkészített tanulóért drukkolhattam, hogy jól szerepeljenek a mai megmérettetésen. Bár a feladatokon végigtekintve úgy hiszem idén is sikerült jól "beletrafálnom" a kérdésekbe és sikerült átvennem velük a leglényegesebb témaköröket, melyek aztán valóban szembe is jöttek velük a feladatlapokon. Az esszéknél például Erdély és a világháború kirobbanása az alaposan átvett témakörök közé tartozott és ezekre számítani is lehetett.
Összességében nem találtam nehéznek az idei történelem érettségit, de 6-8 pontot könnyedén el lehetett rontani (bár így is 90% fölött végezhetett a diák.) De nézzük sorban feladatról feladatra haladva az Eduline nem hivatalos megoldásai alapján, mindenhol rövid magyarázatokkal és kiegészítésekkel, az idei 2024-es történelem érettségi feladatokat:
Bár az első feladat igényelt némi földrajzi tudást, azért ki lehetett találni, hogy Konstantinápoly, Róma vagy Jeruzsálem a megjelölt város. Szent Pált illetően viszont kérdéses szerintem, hogy egy jelesnél gyengébb tanuló felismerhette e kiről van szó. (Ami azt illeti bárki előtt le a kalappal, akinek az idézetből beugrik Szent Pál.)
Ez szerintem egy könnyű feladat volt, egyedül a poitiersi csata tűnik nekem kicsit nehezebbnek, mert bizony ezt az ütközetet kevéssé hangsúlyozza a középfokú oktatás.
A 3-as feladatban Mátyás király kerül górcső alá. Szerencsére mindig kiemelten kezelem ezt az uralkodónkat, hiszen rendszeresen szerepel a feladatlapokban. Ezúttal is egy könnyen megoldható kérdéssort tettek fel uralkodásával kapcsolatban, melyet reményeim szerint a túlnyomó többség simán megoldott.
Művészettörténet mindig szerepel az érettségikben. Ezúttal nem a román-gótikus, hanem a barokk stílus lett kiemelve. A feladat itt is egyértelmű és könnyű. Ezerszer elmondjuk diákjainknak, hogy a barokk a katolicizmus és az ellenreformáció művészeti irányzata és hogy díszes ünnepélyesség jellemzi.
Az időrendbe helyezés trükkös, de logikával is megoldható, míg a többi 3 feladatrész szövegértelmezéssel válhat egyértelművé. Így összességében szerintem ez sem volt nehéz.
A 6-os feladat az ipari forradalomról szól. Ez a téma is szinte állandó szereplő az érettségikben. A kitöltős részek könnyűek voltak a karikázós viszont kicsit becsapós és könnyen elrontható.
A 7-es feladat szerintem nem tartozik az egyszerűek közé. Főleg a Vaskapu okozhatott némi nehézséget a tanulóknak illetve a két utolsó, kitöltős rész (mert is több jó válasz is lehetséges szerintem). Itt könnyen lehetett akár 4-5 pontot is bukni.
A 8-as feladatban a Trianoni diktátumra ráismerni nem volt nehéz, de a kommunizmus megnevezése "álszocializmusként" már elgondolkodást igényelhetett. A földreformot kitalálni az aláhúzott részből nem nagyon lehet, de szerencsére kizárással azért megoldható (hiszen a másik két opció kizárt). Az utolsó d) pont megint könnyű.
A 9-es feladat első két részén biztosan sokan gondolkodtak el hosszú percekre, viszont Olaszországot és az antant szövetséget egyértelműen ki lehetett találni. Itt azért a 2 pont elvesztése szerintem sokaknál előfordulhatott. Az antant kisbetűs írásmódjával is lehettek gondok, bár ha pontot tett a vizsgázó a szó után, akkor mondatként értelmezhető a nagy betűs Antant kifejezés és úgy már elfogadhatóvá válik (helyesírásilag).
A 10-es feladat is kicsit felemás szerintem: a KGST kitalálása például nem könnyű, de az segíthet, hogy a kizárásokkal rá lehet azért jönni. A d) részben sokan az 1-est karikázhatták be, mert nagyon összekeverhető, hogy Helmut Kohl bejelenti az újraegyesítést vagy csak megfogalmazza az ahhoz vezető folyamat lépéseit. (Nem túl fair.)
A 11-es volt a leginkább időigényes feladat, mely a Kádár-korról szól. Legutolsó részét nem lesz könnyű javítani (fontos lesz a hivatalos megoldó kulcs, hogy mit fogadhatunk el és mit nem) túl tág határokat ad a válaszra.
A 12-es feladat idén is az elmaradhatatlan jó öreg grafikon-elemzés, aminek semmi köze a történelemhez. De mit tegyünk, ez van. A jó logikai érzékű tanulók simán megoldották, a kevésbé jó matekosok elszöszöltek vele. Töri tudást nem igényelt a dolog.
ESSZÉ FELADATOK
KIDOLGOZÁSOK
- Harmat Árpád
- történelemtanár
- [Eduline alapján]
- [hivatalos megoldókulcsok]
Hivatalos megoldókulcs:
>>>
Eredmények
Írásbelik:
- 17 pont a legrosszabb és 66 pont a legjobb eredmény
- Esszéknél: a legjobb esszé 15 pontos, a legrosszabb 0 pontos (9 tanulónál volt ilyen)
Az osztály három csoportra bontható:
- 10 fő (könnyen elérheti a végső négyest) 60-79%
- 5 fő (szinte hibátlan felelettel lehet négyes)
- 10 fő (max hármas lehet). 40-59%
Legnehezebb feladatok voltak: 5 (Rákóczi) 7 (reformkor, Vaskapu) 10 (Németország, KGST, Varsói Szerződés)